Groep 4/5/6: Waardevol of weggooien?

Hoe beslis jij of je iets bewaart of weggooit? Wat maakt iets de moeite waard om te bewaren? Heb je thuis een mooie verzameling? En wat wordt er eigenlijk bewaard in een museum?

Leerlingen leren aan de hand van dit lespakket over verzamelen, selecteren en bewaren. Ook leren ze wat erfgoed is en welke criteria er zijn voor het selecteren van erfgoed.

Deze activiteit bestaat uit twee delen: één op school en één in het Markiezenhof.

  • Op school bespreken de leerlingen aan de hand van een PowerPoint-presentatie de bovengenoemde begrippen. Deze PowerPoint wordt toegestuurd en kan zonder verdere voorbereiding met de groep worden doorgenomen. Vervolgens kiezen de kinderen met hun groep de spullen die zij belangrijk vinden om te bewaren voor de toekomst en maken ze een eigen groepsverzameldoos.
  • Tijdens het bezoek aan het Markiezenhof bekijken de kinderen de voorwerpen die daar bewaard worden. In tweetallen gaan ze op zoek naar voorwerpen in het museum die waardevol zijn omdat ze heel mooi, oud of kostbaar zijn. In het nagesprek leggen ze uit hoe ze tot hun selectie zijn gekomen.

Praktische informatie

  • Groepsbezoeken dienen onder begeleiding van de leerkracht plaats te vinden.
  • Groepen tot 20 leerlingen (begeleiding vanuit 1 museumdocent): €75,00 per groep
  • Groepen van van 20 tot 30 leerlingen (groep wordt gesplitst + begeleiding door 2 museumdocenten): €75,00 + toeslag €60,00.
  • De educatieve projecten/rondleiding kunnen alleen plaatsvinden op dinsdagochtend en donderdagochtend.
  • De educatieve projecten duren 60 minuten (+ voorbereidende les op school).
  • Educatieve programma's kunnen geboekt worden van maandag tot en met donderdag van 8.30 tot 17.00 uur.
  • Speurtochten: toeslag € 1,50 op entreeprijs museum per persoon.
  • Aanmelden scholen binnen gemeente Bergen op Zoom via het cumenu: www.kcegids.nl/cumenu/
  • Aanmelden scholen buiten de gemeente Bergen op Zoom via markiezenhof@bergenopzoom.nl

Contactgegevens

Heb je een vraag? Neem gerust contact met ons op.